טכנולוגית המידע, אסטרטגיית החברה והשירות – המקרה של בואינג

אני שמח לארח בבלוג את ד"ר אלי וינטראוב חבר סגל המחלקה להנדסה וניהול מערכות שירות, בבית הספר למוסמכים במערכות הנדסיות של מכללת אפקה

בשלבים הראשונים של עידן המחשוב עד שנות השבעים במאה הקודמת, טכנולוגית המידע שימשה בעיקר לייעול תהליכי התפעול בארגונים. כיום, הנהלות ארגונים עושות שימוש גדל בטכנולוגיה לשם שיפור מצבן התחרותי ותרומה לצרכי אסטרטגיית החברה. במקרים רבים השכילו חברות לשנות את מיצובה התחרותי של החברה, לעיתים שינוי בסיס התחרותיות בענף כולו.

דוגמאות למינוף אסטרטגי קיימות למכביר. חברות המצליחות בכך צוברות יתרונות המאפשרים בידול החברה ביחס למתחרים בתחומי הייצור, השיווק והשירות. חברות כגון יבמ, אמזון וסיסקו לא רק שהצליחו בכך אלא הביאו את החברה לכדי שמירה על יתרונן התחרותי לאורך זמן.

אחת הדוגמאות הינה חברת בואינג.

תחילתה בשנים 1920-30 עת יצרה מטוסי קרב. בהמשך עברה לייצור מטוסי נוסעים, ובשנת 1958 יצרה את הבואינג 707. בשנת 1997, עם רכישת מקדונלד-דאגלס השתלטה על הענף. בואינג הינה המובילה בשוק המטוסים, אך נמצאת בהתמודדות קשה בעקבות תנאים סביבתיים כלכליים השקעות הון גדולות ותהליכי יצור מורכבים, המקשים עליה את המשך השליטה בענף. המתחרה העיקרית שלה הינה איירבאס הצרפתית. איירבאס הצליחה לייצר מטוס נוסעים בתהליכי ייצור יעילים ורזים ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות, ומצליחה לבדל עצמה באסטרטגיית מחיר נמוך.

לשם שמירה על יתרונה בשוק המטוסים, רכשה בואינג את חברת דאסו אשר פיתחה עבורה בשנים 1990-1996 מערכת מידע בשם "קטיה" באמצעותה מבוצעים תהליכי תכנון המטוסים בטכנולוגיית תלת-מימד, שהחליפה את הטכנולוגיה הקודמת של מימדים. טכנולוגיה זו הביאה לייעול תהליכי הייצור ולהפחתת עלויות מהותית.

בנוסף, נקטה בואינג בגישת e-Enabled Advantage. תפיסה זו מבוססת על הוספת ערך למוצר או לשירות, ערך הכולל שימושים חדשים שלא ניתן היה לקבלם בעבר, בהם נעשה שימוש במידע הכלול במוצר. לדוגמא, בעבר צ'יפים המותקנים במכונית נועדו לתפעול המכונית בלבד בזמן נסיעה. כיום הצ'יפים כוללים מרכיב מידע המאפשר השגת תועלות שונות כגון מערכת לבקרת מערכת הבלמים או טמפרטורת מיזוג האוויר במכונית, מידע ליצרן המכונית לגבי מצב מכני של רכיבים במכונית ואתרעות בדבר צורך לבצע פעולות תחזוקה. מידע הכולל את היסטוריית הרכיב מאפשר לתכנן את הרכיבים העתידיים, וכן יתרונות במתן שירותים חדשים ללקוח לאחר המכירה.

 באמצעות שורה ארוכה של פרויקטים שיצרו ערך חדש למוצריה: ערך המידע הכלול במוצר הפיזי. השימוש במידע כלל את ניהול הטיסה על כלל משאביה החל מחלפים, אנשי צוות, תחזוקת המטוס במוסכים וניהול שרשרת האספקה. מערכות בינה עסקית לשימוש אנשי התפעול והנוסעים.

הגישה הזו משתלבת בתמיכה במשולש השירות  הכולל את המרכיבים :

הלקוחות – טיפול במכלול הקשרים עם הלקוח בהיבט התהליכי וההתנהגותי.

ניהול ותפעול – מכלול הפעילויות והתהליכים של השירות.

ניהול תשתיות – הסביבה הממוחשבת והמתוקשבת התומכת בשירות.

מטוס נוסעים הינו התשתית הנדרשת לחברות התעופה והתחרות על הלקוח מובילה גם לשיפורים כמו מערכות בידור ותקשורת לזמן הטיסה, המאפשרות לנוסעים קבלת שימוש בשירותי וידאו, אודיו ושירותי אינטרנט.

בואינג הגדירה את טכנולוגיית המידע בגישת e-Enabled Advantage ככלי אסטרטגי בו תשמר את יתרונותיה התחרותיים ובידולה לאורך זמן.

לקבלת עידכונים סמנו לייק בעמוד הפייסבוק שלי

לפרטים על התוכנית להנדסה וניהול מערכות שירות

להשאיר תגובה

היכנס באמצעות אחת השיטות האלה כדי לפרסם את התגובה שלך:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s